Sobota dla Polski, czyli szansa na szybszy rozwój gospodarczy

04 GRU, 2019 GODZ: 09:46


Rozpoczynająca się kampania społeczna „Wybieram 590 – sobota dla Polski” zachęca Polaków do wybierania podczas codziennych zakupów rodzimych produktów i usług. Z analizy przygotowanej na potrzeby projektu wynika, że zmiana nawyków konsumenckich mogłaby przynieść polskiej gospodarce dodatkowe kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie.

Wzrost gospodarczy w Polsce wyniesie na koniec tego roku 4%, co jest zgodne z ocenami największych instytucji międzynarodowych, natomiast w przyszłym roku osiągnie 3,7% — wynika z niedawnych wypowiedzi minister rozwoju Jadwigi Emilewicz. Poziom PKB potwierdza stabilny rozwój polskiej gospodarki, niemniej w celu zapewnienia długofalowego rozwoju istotne będą zachowania polskich konsumentów i przedsiębiorców, przejawiające się w patriotyzmie gospodarczym. Pierwszym krokiem na drodze do osiągnięcia tego celu jest preferowanie podczas codziennych decyzji zakupowych rodzimych produktów i usług. Wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, że dzięki umiejętnej identyfikacji źródła pochodzenia kupowanych produktów, nie wydając więcej pieniędzy, mogą wspierać budowanie zamożności kraju.

Próbą pomocy w zmianie nawyków zakupowych Polaków jest ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna Wybieram 590 – sobota dla Polski, uświadamiająca korzyści wynikające z kupowania rodzimych produktów. Analiza firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton, przygotowana specjalnie na potrzeby kampanii wyjaśnia, jak postulowane zmiany nawyków konsumentów wpłynęłyby na kondycję ekonomiczną Polski, a zwłaszcza na budowanie zamożności kraju. Okazuje się, że w przypadku produktów i usług spełniających dwa kryteria „polskości”, czyli wytwarzanych w Polsce, przez firmy z polskim kapitałem – z każdej złotówki wydanej na taki produkt do krajowej gospodarki wróci aż 79 groszy. W przypadku produktów zagranicznych firm, ale produkowanych w Polsce kwota ta wyniesie 76 groszy. Natomiast dla produktów w pełni zagranicznych, a tylko sprzedawanych na terenie naszego kraju, z każdej złotówki przeznaczonej na ich zakup pozostanie w Polsce jedynie 25 groszy.

Jeśli powyższe dane zestawimy z poziomem konsumpcji w Polsce w 2018 roku, to okazuje się, że gdyby rodzimi konsumenci wydawali o 1 proc. więcej na polskie produkty, w gospodarce zostawałoby dodatkowo 6,6 mld zł rocznie. Zmiana w zachowaniach zakupowych o 10 proc. zaowocowałaby pozostaniem w naszym kraju dodatkowych aż 66 mld zł. Uzyskana w ten sposób kwota może spowodować istotną zmianę dla polskiej gospodarki, m.in. poprzez zwiększenie możliwości inwestycyjnych polskich przedsiębiorstw. Podkreślają również ten fakt polskie firmy, które zdecydowały się zaangażować w kampanię.

Jak podkreślają Organizatorzy kampanii Wybieram 590, jej celem nie jest zniechęcanie Polaków do zakupu zagranicznych produktów. W końcu zdrowa konkurencja z zagranicznymi towarami motywuje rodzimych producentów do innowacyjności, rozumianej zarówno jako podnoszenie wydajności, jak i zwiększanie atrakcyjności produktów i usług poprzez nadanie im unikalnych cech.

W ramach kampanii odbędzie się akcja #sobotadlaPolski. Organizatorzy, partnerzy i ambasadorzy projektu będą zachęcać Polaków, żeby 7 grudnia (sobota) podczas zakupów identyfikowali źródło pochodzenia i sięgali po polskie produkty i usługi. Jeśli ich kod zaczyna się od cyfr 590 w większości przypadków są one wytworzone przez firmy związane z naszym krajem.

Lokalni przedsiębiorcy oraz rodzimi sieciowi sprzedawcy dzięki spójnej identyfikacji i hashtagowi w mediach społecznościowych (#wybieram590 i #sobotadlaPolski) zyskają możliwość zakomunikowania swojego udziału w akcji i promowania dnia z polskimi produktami i usługami.

Inicjatywie Wybieram 590 – sobota dla Polski towarzyszy ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna, przy wsparciu i udziale polskich firm, instytucji oraz osób zaufania publicznego, a także aktorów i dziennikarzy. W spocie promocyjnym Joanna Jabłczyńska, Anna Popek, Maciej Kurzajewski, i Jacek Lenartowicz zachęcają do wybierania produktów wyprodukowanych w Polsce, których kod kreskowy zaczyna się od cyfr 590.

Oficjalna strona kampanii www.wybieram590.pl

Pozostałe aktualności

Rozmowy biznesowe wysokiej rangi

17 stycznia 2020 roku, w siedzibie firmy Cedrob S.A. w Ujazdówku, gościliśmy delegację z Wybrzeża Kości Słoniowej. Przewodniczącym delegacji był Moussa Dosso, minister rolnictwa Wybrzeża...

23 STY, 2020 GODZ: 15:48

Konkurs „Choinka w szkole” rozstrzygnięty

Firma Cedrob po raz 8. zorganizowała bożonarodzeniowy konkurs dla szkół podstawowych i domów dziecka z najbliższego regionu swojej działalności. To już kolejna, świąteczna inicjatywa...

20 GRU, 2019 GODZ: 15:00

Finał świątecznego konkursu dla dzieci pracowników

Już po raz 3. wybrano najpiękniejsze dekoracje choinkowe przygotowane przez dzieci pracowników firmy Cedrob.To kolejny rodzaj świątecznej zabawy dla dzieci pracowników spółki Cedrob,...

20 GRU, 2019 GODZ: 14:17